Wybrane rośliny miododajne warte posiania/posadzenia w obrębie pasieki.

RoślinaSiewKwitnienieŚrednia długość kwitnienia (dni)Wydajność miodowa (w kg/ha)Wydajność pyłkowa
EsparcetaPo 15 VIIIKoniec V przyszłego roku (roślina ozima)2580-180***
FaceliaTrzecia dekada IV – V (ponownie w VII)5 VI -30 VI (po 50 dniach od daty wysiewu)35150-600 (w zależności od klasy ziemi)150-350
Gorczyca biała konsumpcyjnaIII – I poł. IV. Na cele pszczelarskie można również później.1 VI – 25 VI lub później, w zależności od terminu wysiewu.2030-160 w zależności od podłoża60-100
Lucerna siewnaIV25 VI - 25 VII3050-19078-323
Nostrzyk białyJednoroczny wiosną, dwuletni w różnych terminachKoniec VI60do 680 w uprawie polowej40-100
Nostrzyk żółty, lekarskiIII – IV oraz IXVI - VIINawet do 6 tygodnido 68030
Ogórecznik lekarskiWczesna wiosna15 VI – 30 VI, pierwsze kwiaty pojawiają się ok. 40 dni od wykełkowania nasion20ok. 200***
Słonecznik czarnyIV-V10 VII – 20 VIII30ok. 50***
GrykaMiędzy 15 a 25 maja5 VII – 5 VIII, zakwita po ok. 20 dniach od siewu i kwitnie ok. 3-4 tyg.21100-25060-300
Koniczyna czerwonaPierwsza połowa IV15 VI – 28 VI3080 - 18020-50
Koniczyna białaWczesna wiosna20 V–10 VI2860-11020-30
Koniczyna szwedzka, biało-różowa. Dostępna dla wszystkich gatunków pszczół.Wczesną wiosną lub VIIIV-IXBrak danych12030
SeradelaNajlepiej wczesną wiosną25 VI – 25 VIII6510-20***
Przegorzan kulisty(dwuletni)Późną jesienią lub wiosną (nawet do czerwca)Połowa VII, w drugim roku21800**
Przegorzan pospolity (roślina wieloletnia)II-IV na inspekcie, we IX na miejsce stałe albo V - VI na miejsce stałeVII - IX21ok. 400***
Chaber wielkogłówkowy żółty (Macrocephala), bylinaIV-VIVII-VIII w drugim roku uprawyBrak danychok. 200Brak danych
Dzwonek ogrodowy (roślina dwuletnia)V – VI (na miejsce stałe IX)VI-VIIIBrak danychok. 300Brak danych
Hyzop lekarski (roślina wieloletnia)IV - VIVII – VIII(w drugim roku po posianiu)25ok. 400*
Żmijowiec (roślina jednoroczna)IVVI - XBrak danychok. 400ok. 70
Szałwia lekarska (roślina wieloletnia)IVVI - VII30200-350***
Lebiodka pospolita, inaczej oregano (roślina wieloletnia)IVVII – VIII15500-900**
Macierzanka piaskowa (roślina wieloletnia)IV - VIVI - VIIIBrak danych50-150Brak danych
Melisa lekarska (roślina wieloletnia)III pod do inspektu, w V na miejsce stałeVII - VIII3050-100*
Kocimiętka (roślina wieloletnia)V - VIIPoczątek kwitnienia 5 VII – 20 VII15100-250**
Czyściec wełnisty (roślina wieloletnia)IV do inspektu lub V – VI do gruntuVII - IXok. 5 tygodni140Brak danych
Cząber ogrodowy (roślina jednoroczna)IV - VVI - IXBrak danych300Brak danych
Jeżówka purpurowa, Rudbekia (roślina wieloletnia)IV – VI lub IX(zakwita latem następnego roku)VI - XBrak danych190Brak danych
Odętka Wirginijska (bylina)V - VIVII - XBrak danychBrak danychBrak danych
Lubczyk lekarski, ogrodowy (roślina wieloletnia)VIIIVI - VIIIBrak danych490Brak danych
Tymianek właściwy (roślina wieloletnia)IV - VV - VIII30100-200*
Ruta zwyczajna (bylina)IV, VIII/IXVI - VIIok. 5 tygodni400Brak danych

Esparceta (sparceta)

Wydziela nektar obficie, a przy sprzyjającej pogodzie dzienny przybytek ula na wadze dochodzi do 4 kg. Sparcetę uprawia się zwykle na glebach wapiennych, kamienistych, które są dla koniczyny za suche, a dla lucerny za płytkie.

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Facelia błękitna

Zwana królową roślin miododajnych. Nadaje się do powiększenia pożytku głównego i wypełnienia okresów bezwziątkowych w ciągu całego lata (można ją siać w różnych terminach, obliczając je tak, aby zakwitła w pożądanym czasie), a siana jako poplon zakwita we wrześniu i daje cenny pożytek jesienny.

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Gorczyca biała

Kwiaty gorczycy są zbudowane podobnie jak rzepaku. Wydzielają one wiele nektaru i są chętnie odwiedzane przez pszczoły, co przyczynia się do uzyskania dużych plonów nasion. W dni ciepłe obficie wydziela nektar.

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Gryka

Jedna z lepszych roślin miododajnych. Z agrotechnicznego punktu widzenia uprawa gryki ma wiele zalet. Roślina ta posiada dużą zdolność pobierania składników pokarmowych z form trudno dostępnych, co umożliwia obniżenie kosztów nawożenia mineralnego.

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Koniczyna biała

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Koniczyna czerwona

Zaliczana jest do bardzo dobrych roślin miododajnych, jednak dotychczas nie miała znaczenia jako roślina pożytkowa, ponieważ nasza krajowa pszczoła mogła dosięgnąć do nektaru tylko w sprzyjających warunkach i obfitym nektarowaniu.

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Koniczyna szwedzka

Wytwarza kwiaty początkowo białe, później białoróżowe. Ma mniejsze wymagania glebowe od koniczyny czerwonej, może rosnąć na glebach wilgotnych i torfowych. Świetnie nektaruje, nawet mimo znacznego zacienienia.

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Lucerna siewna

Należy do dobrych roślin miododajnych, lecz wydajność plantacji przeznaczonej na paszę jest bardzo mała, ponieważ kosi się rośliny przed kwitnieniem. Ocenia się, że pszczoły mogą zebrać z lucerny ok 70% produkowanego przez nią nektaru.

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Nostrzyk biały

Należy do najlepszych roślin miododajnych rosnących w naszym klimacie, nie przestaje nektarować nawet w czasie suszy. Miód z nostrzyka białego zaliczany jest to jednego z najlepszych, odznacza się aromatem przypominającym wanilię.

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Nostrzyk żółty

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Ogórecznik lekarski

Ogórecznik odznacza się dużą miododajnością: jeden kwiat wydziela do 12 mg nektaru. Nektarowanie trwa od świtu do nocy i nie ustaje nawet w dni chłodne. Na 1 ha potrzeba ok. 10 kg nasion. Przycinając lun podkaszając rośliny można przedłużyć kwitnienie aż do jesieni.

Seradela

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Słonecznik

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Przegorzan pospolity

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Chaber wielkogłówkowy

(Macrocephala, wielkokwiatowy, żółty) - Wymaga stanowiska słonecznego i ciepłego. Rośnie na glebie suchej do lekko suchej, gdyż dobrze znosi suszę. Po kwitnieniu należy przyciąć pędy, inaczej będą usychać i brązowieć.

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Dzwonek ogrodowy

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Odmiana ogrodowa jest rośliną dwuletnią.

Hyzop

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Żmijowiec

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Szałwia lekarska

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Lebiodka (oregano)

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Macierzanka piaskowa

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Melisa lekarska

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Kocimiętka

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Kwiaty kocimiętki zebrane są w gęste nibyokółki, kwitną w maju-czerwcu a po jedno- lub dwukrotnym przycięciu kwitnienie przedłuża się do września.

Czyściec wełnisty

Czyściec nie jest wymagającym gatunkiem, daje sobie radę zarówno na stanowisku słonecznym, jak i półcienistym. Gatunek jest mrozoodporny a liście utrzymują się również zimą. Jest bardzo chętnie odwiedzany przez pszczoły.

Cząber ogrodowy

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Jeżówka purpurowa

Jeżówka znosi suszę, silne wiatry i mróz. Dobrze rośnie na glebach piaszczysto-gliniastych lub gliniastych, dość żyznych, wapiennych lub lekko kwaśnych, umiarkowanie wilgotnych. Preferuje stanowiska słoneczne, choć będzie rosła także w półcieniu.

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Wabi pszczoły i motyle.

Odętka wirginijska

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Lubczyk lekarski

Nasiona siejemy na rozsady jesienią, a wczesną wiosną możemy wsadzać już do ziemi. Lubi stanowiska słoneczne. Należy go regularnie podlewać.

Tymianek właściwy (tymianek pospolity, macierzanka zwyczajna)

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Ruta zwyczajna

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Chaber bławatek

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych ePrenumeratorów

Dostarcza pszczołom nektaru i dużej ilości pyłku, z którego pszczoły formują białawe obnóża. Nektar jest bardzo łatwo dostępny dla pszczół i całkowicie wypełnia rurkę korony. Miód z bławatka jest jednym z lepszych naszych miodów, charakteryzuje się przyjemnym, nieco migdałowym aromatem i lekką goryczką.

Oprac.Teresa Kobiałka

 Porady pasieczne Przemysława Grobelnego K183

Jak RPA radzi sobie ze złodziejami uli? Zdjęcie: @user11472009, freepik. Pszczelarstwo...

ze świata

Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna, 20-10-2020

Mołdawia - trudny sezon pszczelarski Zdjęcie: USAID Digital Development, Flickr. Według...

ze świata

Wielińska Agnieszka - avatar Wielińska Agnieszka, 20-10-2020

Pozytywne zmiany w indyjskim pszczelarstwie Zdjęcie: shalender, Pixabay Indie utrzymują środkową...

ze świata

Wielińska Agnieszka - avatar Wielińska Agnieszka, 19-10-2020

Mikrobiom pszczoły, a jej zapach Zdjęcie: pixabay. Rozpoznawanie „swoich i obcych”...

ze świata

Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna, 16-10-2020

Australia – intensywna współpraca pszczelarzy i producentów migdałów Zdjęcie: Pixabay. Bum...

ze świata

Wielińska Agnieszka - avatar Wielińska Agnieszka, 15-10-2020

Francja chce czasowo przywrócić neonikotynoidy do użytku Zdjęcie: Stanze, flickr. Trzeciego...

ze świata

Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna, 15-10-2020

   Nowa pasieka edukacyjna w zachodniopomorskim Zdjęcie: megafilm, freepik. Ośrodek Doradztwa Rolniczego...

z Polski

Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna, 12-10-2020

Wytrucie pszczół przez lecznicze paski? Autor: Teresa Kobiałka. Tadeusz Struk, który...

z Polski

Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna, 12-10-2020

Szkolą młode pszczoły dla zwiększenia plonów Zdjęcie: user17512913, freepik. ...

ze świata

Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna, 09-10-2020