fbpx

NEWS:

Co powinna zawierać etykieta z miodem?
7 informacji, o których nie możesz zapomnieć!

Data aktualizacji: 04.03.2024

Temat etykiet jest zawsze aktualny i niezmiennie od kilku lat powraca jak bumerang w pytaniach naszych czytelników. Zdarza się, że w różnego rodzaju publikacjach związanych ze znakowaniem produktów spożywczych, zwłaszcza tych internetowych, czytelnicy natrafiają na sprzeczne informacje, np. jedni autorzy piszą, że numer weterynaryjny pasieki powinien znajdować się na etykiecie, a inni, że nie.

K2300

Ponieważ do tych treści często się wraca, pozwoliłam sobie przypomnieć najważniejsze elementy etykiety na łamach niniejszej książki, sprawdzając najnowsze przepisy i weryfikując dane u specjalistów z dziedziny prawa żywnościowego. Niedawno weszły w życie nowe regulacje związane ze znakowaniem produktów spożywczych, aczkolwiek nie dotyczą one miodu. W praktyce więc niewiele się zmieniło od czasu publikacji artykułu o etykietach na łamach „Pasieki”, jednak wciąż otrzymuję dużo zapytań o to, co powinno się znajdować na etykiecie z miodem i czy na pewno. Zdecydowałam się więc powtórzyć ten temat – tym razem w mini­­­pigułce.

1. Pełna nazwa miodu

Ważne jest doprecyzowanie rodzaju i gatunku miodu, np. miód spadziowy ze spadzi iglastej, miód nektarowy wielokwiatowy itp.

2. Data minimalnej trwałości

W przypadku miodu właściwe jest sformułowanie „Najlepiej spożyć przed końcem” uzupełnione odpowiednim rokiem (najczęściej + 3 lata od daty rozlewu). Można podać też miesiąc i rok, ale bez daty dziennej (zaleca się sam rok).

3. Numer partii

Tutaj możesz podać np. datę (może być dzień, miesiąc, rok) miodobrania lub rozlewania miodu do słoików, lub inny numer, który umożliwi Ci odróżnienie poszczególnych partii miodu.

4. Dane identyfikujące producenta

Czyli dane Twojej pasieki
(nazwa, adres).

5. Masa netto

Czyli informacja, ile miodu znajduje się w słoiku, nie licząc masy opakowania, np. 1,25 kg lub 400 g.

6. Warunki przechowywania

Miód wymaga szczególnych warunków przechowywania i należy o tym poinformować np. poprzez zapis „Chronić przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych”, „Przechowywać w chłodnym i suchym miejscu” itp.

7. Miejsce pochodzenia

Możesz o tym poinformować słownie: „Kraj pochodzenia: Polska”, „Produkt polski” lub graficznie – zamieszczając polską flagę z napisem „PRODUKT POLSKI”, ale uwaga: musi to być specjalny znak, szczegółowo określony w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie wzoru znaku graficznego zawierającego informację „Produkt polski” (Dz.U. z 2016 r. poz. 2148).

K2300
Fot. Katarzyna Judycka

Jakie informacje możesz zamieścić dodatkowo dobrowolnie?

  1. GDA, czyli informacje o wartości odżywczej.
  2. Numer weterynaryjny pasieki.
  3. Zgodność z Polską Normą (choć oficjalnie już nie obowiązuje, to wiele przepisów nadal się do niej odwołuje).

Z uwagi na ograniczone miejsce na etykiecie w praktyce bardzo rzadko są podawane powyższe informacje, zwłaszcza w przypadku miodu pozyskiwanego w pasiekach hobbystycznych.

Jakich informacji nie musisz zamieszczać na etykiecie?

  1. Wykazu składników (miód jest produktem jednoskładnikowym).
  2. Informacji dla alergików.
  3. Informacji o RHD (rolniczym handlu detalicznym).

Czego nie może zawierać etykieta z miodem?

Etykieta nie może w żaden sposób wprowadzać konsumenta w błąd, np. co do metod pozyskiwania miodu, jego rodzaju, ilości, źródła pochodzenia itd. Na etykiecie nie można napisać, że miód zapobiega chorobom lub je leczy ani że ma szczególne właściwości, np. że nie zawiera cholesterolu, jest dietetyczny albo ekologiczny (jeżeli nie pochodzi z certyfikowanej pasieki).

Przy okazji treści, jakich nie powinna zawierać etykieta, chciałabym dodatkowo zwrócić uwagę na projekty graficzne i zdjęcia, których do nich użyto. Powszechnie funkcjonuje przekonanie, że jeśli zdjęcie umieszczono w Internecie, to można je po prostu skopiować i wykorzystać, np. zlecając projekt graficzny firmie czy zaprzyjaźnionemu grafikowi lub wykonując go samodzielnie. Otóż to nie jest prawdą. Wszelkie zdjęcia, grafiki, rysunki, projekty itp. podlegają ochronie praw autorskich (Dz.U.2019.0.1231, tj. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, art. 115).

Nie można ich tak po prostu wykorzystać bez wiedzy i zgody autora. Istnieją różnego rodzaju serwisy z grafikami, gdzie na zasadzie licencji (płatnej lub bezpłatnej) można pobierać zdjęcia i używać ich w swoich projektach, jednak są to specjalnie strony, gdzie wszelkie zasady użycia zdjęć są wyjaśnione. Ochronie prawnej podlegają nie tylko konkretne zdjęcia, lecz również wzory etykiet. Nawet jeśli użyjecie innej fotografii, ale wzór etykiety będzie bardzo podobny do tej, która już jest na rynku, będzie to tzw. nieuczciwa konkurencja, co również wiąże się z odpowiedzialnością karną (Dz.U.2019.0.1010, tj. Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, art. 24). Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości, lepiej zrezygnujcie z wykorzystania grafiki, co do której praw autorskich nie jesteście pewni. ■

K2300

Więcej informacji w artykułach:

  1. „Pasieka” 3/2020 - Jak poprawnie wypełnić etykietę na miód, aby podczas kontroli nie została zakwestionowana?
  2. „Pasieka” 3/2015 - Etykiety na miód - aspekty prawne

 Wydanie tradycyjneZamów prenumeratę czasopisma "Pasieka"

Rok w pasiece


Rok w pasiece