fbpx

NEWS:

w wydaniu tradycyjnym (papierowym) strona: 0

Pszczelarski kurs marketingowy, cz. 3.

W poprzedniej części artykułu omówiono jedno z najtańszych i dostępnych dla wszystkich pszczelarzy narzędzi marketingowych: opakowanie. Autor wyróżnił i opisał cechy dobrej etykiety, spełniającej wymogi prawne. Ponadto omówiono funkcje banderoli i tzw. „czapeczek” na słoiki z miodem i innymi produktami pszczelimi. Niniejszy artykuł został poświęcony ulotkom reklamowym.

Ulotka również należy do najtańszych narzędzi marketingowych, ponieważ każdy pszczelarz, który dysponuje komputerem i drukarką, może ją opracować i wykorzystywać w procesach sprzedaży bezpośredniej miodu.

Jak możemy zdefiniować ulotkę? Ulotka to druk z krótkim tekstem, zwykle treści propagandowej, reklamowej, informacyjnej i promocyjnej. Jej zadaniem jest:

1. Szerzenie pewnych poglądów, idei, haseł mających na celu pozyskanie sprzymierzeńców dla jakiejś idei lub akcji;

2. Funkcja edukacyjna o efektach zastosowania określonych produktów;

3. Rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi, a w konsekwencji zwiększenie sprzedaży tego towaru.
Mamy przeróżne formaty ulotek reklamowych, od pojedynczych karteczek połowy formatu A4 (listki), dwustronnie zadrukowanych, po format A4, starannie zaprojektowane i wydrukowane; od czarno-białych po kolorowe z pięknie opracowaną grafiką.

Oczywiście, nasi klienci zawsze chętniej sięgną po kolorową, piękną ulotkę niż po czarno-białą, bardzo gęsto zadrukowaną. Kolorowe i ładnie opracowane ulotki reklamowe są dość drogie, dlatego, aby zdecydowanie obniżyć koszty można praktycznie za darmo samemu takie ulotki opracowywać i drukować. Niech się Państwo nie zrażają, że będą one brzydsze niż posiada konkurencja. Najważniejsze jest, aby przy ich opracowywaniu również kierować się określonymi zasadami.

Dobre ulotki

Początkującym w zakresie opracowywania własnych ulotek radziłbym zachowanie następujących zasad:

1. Należy zastanowić się nad głównym celem, jakiemu ma służyć ulotka. Jeżeli ulotka obok reklamy naszego miodu ma wnosić treści edukacyjne, to nieco inaczej się ją projektuje w porównaniu do zwykłej ulotki reklamowej;

2. Współcześnie nie podajemy adresu naszego gospodarstwa pasiecznego. Wystarczy wyeksponować jeden telefon, pod którym klient zawsze może uzyskać żądaną informację. Jeżeli trudno jest kogoś zastać pod telefonem stacjonarnym, to podajemy tylko telefon komórkowy. Jeżeli posiadamy stronę internetową to podajemy jej adres, jeśli nie posiadamy takiej strony, to podajemy adres poczty e-mailowej.

3. Bardzo ważną i istotną rzeczą jest opracowanie własnego logo i hasła reklamowego. Jeżeli nie potrafimy lub nie stać nas na opracowanie logo, to nie rezygnujmy z opracowania chwytliwego sloganu (hasła) reklamowego;

4. Niezależnie od podanego numeru telefonu warto jest podać sztywne godziny, podczas których kontakt telefoniczny zawsze jest możliwy. Niektórzy klienci korzystają wyłącznie z telefonu służbowego, dlatego warto podać taką godzinę z rana i później dla wszystkich pozostałych, późnopopołudniową lub wieczorną.

5. Ważny jest sposób rozpoczęcia fabuły słownej – jakim zwrotem przywitamy czytelnika ulotki. Im cieplej, przyjaźniej go powitamy, tym chętniej zapozna się z treścią ulotki;

6. Zawartość merytoryczna – ulotka nie może być „przegadana”, czyli przesadnie naszpikowana treścią. Jestem przekonany, że w tak krótkiej formie jaką jest ulotka najlepsze jest hasłowe podanie zamierzonych treści, tak jak np.:

  • miód jest jednym z najbardziej ekologicznych produktów,
  • miód jest jednym z gatunków żywności funkcjonalnej, tzn. takiej, której spożywanie wzmacnia zdrowie człowieka,
  • itd.

Piszemy wszystkie treści, jakie chcemy przekazać konsumentowi;

7. Ulotki są nośnikami naszego przesłania, czyli w pewnym sensie naszymi „posłańcami” wysyłanymi do klienta. Ulotka przekazuje swoją treść przede wszystkim w sposób nieformalny docierając do podświadomości potencjalnego klienta. Niezależnie od zawartości merytorycznej przekaz ten następuje przez nadanie jej najważniejszych elementów formalnych, takich jak: krój pisma (liternictwa), rozmieszczenie kolorów, ilustracje, rodzaj papieru i format ulotki reklamowej.

Wdrożenie powyższych uwag do projektowania ulotki mają na celu...

zablokowane [...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych e-Prenumeratorów

Również używana kolorystyka na wyżej wymienionych nośnikach informacji o gospodarstwie pasiecznym powinna tworzyć pozytywne wrażenia o miodzie. Wydaje mi się, że jeżeli używamy na tych nośnikach tła, to zawsze w miodowych kolorach. W ten zintegrowany sposób staramy się oddziaływać na podświadomość naszych klientów. Cdn.

dr inż. Maciej Winiarski


 Zamów prenumeratę czasopisma "Pasieka"