fbpx

NEWS:

w wydaniu tradycyjnym (papierowym) strona: 45

Jak poprawnie wypełnić etykietę na miód, aby podczas kontroli nie została zakwestionowana?

Etykiety z naszej oferty spełniają wymogi zawarte w przepisach dotyczących znakowania produktów spożywczych. Mogą być naklejane na opakowania z miodem oferowanym zarówno w ramach sprzedaży bezpośredniej, jak i rolniczego handlu detalicznego.

Etykieta

  1. Wpisz pełną nazwę miodu
    Pamiętaj, że należy wskazać, czy miód jest nektarowy czy spadziowy oraz określić jego gatunek, np.
    • miód nektarowy rzepakowy,
    • miód nektarowy lipowy,
    • miód nektarowy gryczany,
    • miód nektarowy wielokwiatowy,
    • miód spadziowy ze spadzi iglastej,
    • miód spadziowy ze spadzi liściastej,
    • miód nektarowo-spadziowy.
    Pamiętaj, że wysokość małego znaku (tzw. znak x) musi wynosić min. 1,2 mm

  2. Najlepiej spożyć przed końcem:
    Wpisz tylko rok lub miesiąc i rok (w takiej kolejności!)
    Zazwyczaj trwałość miodu określa się na 36 mies. od daty rozlewu, ale przepisy nie narzucają daty minimalnej trwałości dla tego produktu – określa się ją na podstawie badań, wieloletnich obserwacji i doświadczeń lub ogólnie przyjętych danych. Przyjęto, że w przypadku produktów długoterminowych, a więc i miodu, podaje się tylko rok.
    Uwaga! Jeśli koniecznie chcesz podać datę dzienną, to musi ona być poprzedzona sformułowaniem: „Najlepiej spożyć przed” (bez słowa końcem).

  3. Wpisz numer partii uzyskanego miodu
    Możesz np. podać datę miodobrania lub rozlewania miodu (dzień, miesiąc, rok).

  4. Pamiętaj o zamieszczeniu swoich danych
    Najczęściej umieszczone są za pomocą pieczątki. Podajemy nazwę pasieki lub imię i nazwisko oraz adres.
    Z punktu widzenia marketingowego warto zamieścić na etykiecie również nr tel. (opcjonalnie adres strony internetowej lub profilu fb, jeśli go utworzono dla pasieki), aby zainteresowany klient mógł ponowić zamówienie. Koniecznie zadbaj o to, aby informacje nanoszone za pomocą pieczątki i odręcznego pisma były odpowiednio czytelne i trwałe (np. aby były dobrej jakości, wyraźne, nie zamazywały się/nie ścierały przy delikatnym potarciu).

  5. Masa netto
    Wpisz ją w gramach lub kilogramach (powyżej 1000 g zaleca się jednostkę miary kg), pamiętaj, że cyfry i litery, które wpiszesz, muszą mieć odpowiednią wysokość (w tym także skróty g i kg!):
    Ilość nominalna towaru paczkowanego [g]Minimalna wysokość cyfr i liter
    do 502 mm
    powyżej 50 do 2003 mm
    powyżej 200 do 10004 mm
    Powyżej 10006 mm

Pamiętaj, że warunki przechowywania podane na etykiecie muszą być również spełnione podczas transportu i eksponowania miodu np. na stoisku.

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na temat etykiet i znakowania miodu, to na www.pasieka24.pl w zakładce „Wiedza w komórce” w dziale » ETYKIETY NA PRODUKTY PSZCZELE znajdziesz publikacje na ten temat (jak również w czasopiśmie „Pasieka”).

Na etykiecie z miodem nie jest obowiązkowe podawanie wartości odżywczej (GDA) ani składu (miód jest produktem jednoskładnikowym).

Wszystkie pozostałe obowiązkowe informacje są nadrukowane na etykiecie.


 Zamów prenumeratę czasopisma "Pasieka"