fbpx

NEWS:

w wydaniu tradycyjnym (papierowym) strona: 42

Czy na etykiecie z miodem musi być informacja o rolniczym handlu detalicznym?

Do naszej redakcji napływają zapytania, jak znakować miód i pozostałe produkty pszczele, które są sprzedawane w ramach rolniczego handlu detalicznego – czy na etykiecie musi być informacja o RHD?

Niezależnie od tego, jaką drogę wybrał pszczelarz, aby legalnie zbywać miód (sprzedaż bezpośrednia (SB) lub rolniczy handel detaliczny (RHD), lub stosowna działalność gospodarcza (DG)), to i tak jest on zobligowany do znakowania miodu według tych samych wymagań, określonych w:

  • Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004;
  • Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych;
  • Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu znakowania niektórych grup i rodzajów artykułów rolno-spożywczych kodem identyfikacyjnym partii produkcyjnej.

Reasumując, etykieta naklejona na opakowanie z miodem (lub innym produktem pszczelim) przeznaczonym do sprzedaży w ramach RHD (jak również SB i DG) musi zawierać:

  • pełną nazwę produktu,
  • dane identyfikujące producenta (pszczelarza),
  • datę minimalnej trwałości (patrz „Pasieka” nr 2/2020),
  • oznaczenie partii produkcyjnej,
  • warunki przechowywania (Uwaga! Wskazane warunki przechowywania muszą być również spełnione podczas transportu i eksponowania produktu do sprzedaży),
  • miejsce pochodzenia,
  • oznakowanie ilości nominalnej (masa netto/zawartość netto).

Ponadto należy pamiętać o minimalnej wysokości cyfr i liter dla tzw. znaku x oraz dla wartości określającej ilość nominalną (patrz „Pasieka” nr 3/2015 – informacje te nadal są aktualne).

Jak widać, w powyższym zestawieniu nie ma wymogu zamieszczania informacjiorolniczym handlu detalicznym na etykieciezmiodem.

Informacja o RHD musi być w miejscu sprzedaży

Prawodawca nałożył na sprzedającego w ramach RHD obowiązek poinformowania o tym sposobie zbywania żywności, jednak nie wskazał, że adnotacja ta ma się znaleźć na etykiecie. W miejscu sprzedaży w sposób czytelny i widoczny dla konsumenta musi zostać wyeksponowany napis „rolniczy handel detaliczny” wraz z danymi obejmującymi imię i nazwisko albo nazwę i siedzibę podmiotu prowadzącego RHD, adres miejsca prowadzenia produkcji tej żywności oraz weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotu prowadzącego RHD, o ile taki numer został nadany.

Wydaje się, że aby spełnić wymóg czytelności i widoczności takiego napisu, etykieta nie będzie wystarczającym nośnikiem. W praktyce stosuje się tablice wykonane z trwałego materiału, np. PVC, plexi, sklejki wodoodpornej.

Teresa Kobiałka


 Wydanie tradycyjneZamów prenumeratę czasopisma "Pasieka"